Nevedia zistiť čo vám je? Môže ísť o histamínovú intoleranciu!

Histamínova intolerancia - HIT - TopDoktor

Máte pretrvávajúce ťažkosti, ktoré sa nedajú pripísať žiadnej konkrétnej chorobe? Posielajú vás od lekára k lekárovi a nevedia zistiť čo vám je? Môže ísť o histamínovú intoleranciu, ktorá trápi čím ďalej tým viac ľudí.



Čo vlastne histamínová intolerancia je?

Histamínová intolerancia (ďalej iba HIT) je ochorenie, pri ktorom náš organizmus nedokáže odbúrať zvýšený histamín. Naše telo ho tvorí prirodzene a tak isto sa nachádza skoro v každej potravine. Rozdiel je iba v jeho množstve. 


Histamín sa odbúrava v tráviacej sústave za pomoci enzýmu Diaminooxidáza (DAO). Ak trpíte týmto ochorením máte buď nedostatok tohto enzýmu, alebo je znížená jeho funkcia. Preto ak sa dáte vyšetriť (HIT sa určuje odberom krvi), vo výsledkoch si nájdete 2 čísla, ktoré charakterizujú hodnotu a funkciu DAO. Na základe toho vám lekár určí či HIT máte, prípadne akú jej formu a či musíte dodržiavať striktne prispôsobený jedálniček. 



Príznaky

Pri HIT sú príznaky rozmanité a u každého veľmi individuálne. Najčastejšie sú kožné prejavy, žihľavka, opuchy, svrbenie, tráviace ťažkosti, nafúknuté brucho, kŕče, hnačky, migrény, zmeny tlaku, závrate, častá únava, nervozita, poruchy spánku a mnoho ďalších. 



Nízkohistamínová diéta

Po vyšetrení a následnej konzultácii vám lekár pravdepodobne naordinuje nízkohistamínovú diétu, ktorá v prvom rade spočíva vo vylúčení vysokohistamínových potravín. 


Tých potravín je skutočne veľa a zo začiatku sa asi každý zľakne a upadne do miernej beznádeje, no v konečnom dôsledku sa netreba ničoho obávať, pretože po určitej dobe vhodného stravovania sa váš jedálniček rozšíri a vy si uvedomíte, že na tom vlastne nie je nič katastrofálne a že sa pri tejto novej životospráve vlastne cítite oveľa lepšie. 


Pozrime sa ale na prehľad potravín s najvyšším podielom histamínu:

- všetky polotovary, potraviny obsahujúce konzervanty, ečka, farbivá

- mliečne výrobky, najmä tie fermentované (plesňové a zrejúce syry, jogurt, acidofilné mlieko)

- biela múka a kysnuté veci (droždie a kvasnice sú pri HIT tabu)

- ryby, morské plody, kuracie mäso (a vo všeobecnosti mäso, ktoré nie je čerstvé)

- všetky spracované mäsové výrobky ako salámy, klobásy, párky
- citrusy, jahody, ananás, papája
- paradajky, špenát, avokádo, baklažán
- sója, strukoviny
- kyslá kapusta a všetky kvasené potraviny, tak isto ocot
- vlašské orechy
- káva, kakao, čokoláda, čierny a zelený čaj
- alkohol, predovšetkým šampanské, víno a pivo



To je všetko?

Možno sa teraz pýtate, či sa vám stav hneď po nasadení nízkohistamínovej diéty zlepší. Odpoveď nemusí byť jednoznačná. Histamín totižto ovplyvňuje mnoho ďalších faktorov, z ktorých najhorším je napríklad stres. Často i dlhodobo nízkohistamínovo sa stravujúcim pacientom nastane zhoršenie po nejakej stresovej situácii. Môže to byť obyčajná tréma pred vystúpením, či skúškou v škole, hádka ale i vážnejšia traumatizujúca udalosť. 


Ďalej na zvyšovanie histamínu vplýva aj namáhavá fyzická aktivita (beh, aerobik), teplo (vysoké horúčavy, sauna), niektoré lieky a podobne.



Kedy nastane zlepšenie?

Prvá fáza diéty je určite najnáročnejšia, pretože človek musí vylúčiť z tela všetky toxíny a začať akoby odznova. Odporúča sa postupne pridávať nízkohistamínové potraviny s označením 0 (podrobný prehľad potravín nájdete v tzv. Švajčiarskom zozname). 


Ako sme však spomenuli vyššie, nie je pravidlom, že sa podľa tohto jedálnička musíte stravovať do konca života. Mnohí, najmä po zmene životného štýlu, dokážu tolerovať aj potraviny, ktoré im predtým robili problémy. 


Základom je poznať svoje telo a tzv. hladinu svojho histamínového pohárika. Ak viete, že vás čaká náročný deň, určite siahnite po strave, ktorú máte overenú a za žiadnych okolností by vám nemala spôsobovať ťažkosti. Tak docielite, že váš pohárik nemá šancu pretiecť a nespôsobí vám tak nepríjemné reakcie. Naopak ak je pred vami napríklad pokojný víkend, ktorý sa chystáte stráviť oddychom doma, je vhodný čas vyskúšať niektorú z dovtedy neodskúšaných potravín. Samozrejme tento krok môžete absolvovať až po niekoľkých mesiacoch nízkohistamínovej diéty, keď bude váš stav stabilizovaný.

Na histamínovú intoleranciu sa môžete dať vyšetriť aj u niektorého z naších alergológov kliknutím tu.

 

Autorka článku:

Histamínová intolerancia - Patrícia Turiničová - TopDoktor  
Patrícia Turiničová 
www.hitjezdravozit.sk