10 antihistamínových bojovníkov? Prečítajte si, ktorí to sú!

28.02.2017

Antihistamínové potraviny - TopDoktor

V tomto článku nadväzujeme na predošlú tému o histamínovej intolerancii (HIT), predstavením zoznamu potravín, ktoré sú vďaka svojmu obsahu a účinkom na ľudské zdravie blahodárnym všeliekom nabitým energiou a prospešnými látkami. Sú úspešnými bojovníkmi voči histaminovej intolerancii a pomáhajú prechádzať jej príznakom.

Vyskúšajte pridať tieto potraviny do vášho pravidelného jedálnička a sami pocítite ich účinky v priebehu niekoľkých týždňov. Pravidelná lyžička týchto zázrakov Vám zaručí pevnejšie zdravie.



1. Ľanový olej


Tzv. "zázrak prírody" obsahuje veľké množstvo Omega-3 mastných kyselín, ktoré sú užitočné pri boji s HIT. Je jedným z najzdravších tukov a patrí medzi najväčších bojovníkov s rakovinou. Ľanový olej však nie je určený na varenie a využíva sa skôr v studenej kuchyni. Pridajte si každý deň 1 čajovú lyžičku do hotovej ovsenej kaše.



2. Olej z hroznových jadier


Tento olej samozrejme tak isto nepatrí medzi náhrady bežných olejov, i keď sa jeho pozitívne účinky zachovajú aj pri vyšších teplotách. Skôr sa využíva na dochutenie šalátov alebo ako výživná látka do ovsenej kaše, či smoothies. Má antihistamínové účinky, zabraňuje uvoľňovaniu histamínu, chráni žalúdočnú sliznicu a potláča zápaly v črevách.



3. Kurkuma


Čerstvý koreň kurkumy zoženiete ťažko, no ak sa vám naskytne takáto príležitosť, určite jeho kúpu nevynechajte. Tento koreň z čeľade ďumbierovitých má silné protizápalové účinky a zabraňuje uvoľňovaniu histamínu. Všeobecne pôsobí proti alergiám.

Kurkuma - prírodne antihistaminikum


4. Zázvor


Asi pre vás nebude novinkou, že zázvor patrí medzi najvyhľadávanejšie potraviny v prírodnej medicíne. Jeho účinky pri prechladnutí, či chrípke pozná snáď každý. Možno však neviete o jeho účinkoch na rôzne alergie, či astmu. Štúdie preukázali uvoľnenie dýchacích ciest, ktoré sa za iných okolností pri astmatickom záchvate uzatvárajú. Ďalej stabilizuje mastocyty, potláča uvoľňovanie histamínu a je schopný spomaľovať rast baktérií, ktoré histamín produkujú.



5. Galgant


Najmenej známym z čeľade ďumbierovitých je galgant nazývaný aj "thajský zázvor". Je extrémne účinný pri stabilizácii mastocytov, prevenciou pred anafylaxiou a upravuje trávenie. V indických oblastiach ho využívajú aj na liečbu rakoviny žalúdka.
Najdostupnejší je v práškovej forme a môže slúžiť ako náhrada za čierne korenie, keďže má jemne pikantnú príchuť. Stačí z neho použiť na hrot noža, aby vám jedlo náhodou nezhorklo.



6. Nigella Sativa


Alebo tiež čierna rasca je v arabskej kultúre považovaná za požehnané semienko. Má protizápalové, antioxidančné, antibakteriálne i analgetické účinky. Existuje vraj vyše 40 zdravotných problémov, ktorým dokáže predísť alebo ich zmierňovať. Nás bude zaujímať, že zlepšuje alergické reakcie, trávenie, upokojuje podráždený žalúdok a disponuje aj antiastmatickým účinkom. Doprajte si pár semienok do zeleninových jedál alebo vyskúšajte účinky oleja z čiernej rasce. 



Nigella Sativa - prírodne antihistaminikum - TopDoktor

7. Granátové jablko


Ak by sme mali začať menovať všetky priaznivé účinky granátového jablka, tento článok by pokojne mohol byť celý o ňom. Bojuje proti rakovine, je významným zdrojom antioxidantov, stabilizuje mastocyty, má protizápalové účinky, posilňuje imunitu a dokonca zlepšuje kvalitu spermií. Histaminikov budú zaujímať najmä jeho účinky objavujúce sa v čreve, kde redukujú zápal a upravujú trávenie.
 


Granátové jablko - prírodne antihistaminikum - TopDoktor

8. Mangosteen/ Mangostána


V mnohých vedeckých štúdiách bolo dokázané, že magostána je schopná zvrátiť mnohé alergické reakcie, vrátane histamínovej intolerancie. Spôsobujú to antioxidanty, ktoré zabraňujú uvoľňovaniu histamínu. Mangostána má ďalej protiplesňové účinky a bojuje proti všetkým formám kvasníc a zlých baktérií v tele bez toho, aby spôsobila alergickú reakciu. U nás je trochu náročnejšie dostať sa k čerstvému plodu, preto je dostupná aj v práškovej forme ako výživový doplnok. 


Mangostána - prírodne antihistaminikum - TopDoktor 



9. Datle


Datle sú perfektným prirodzeným sladidlom. Dokážu dokonale osladiť akýkoľvek pokrm bez použitia iného sladidla. Čo je však dôležitejšie, majú protizápalové účinky a bojujú proti stresu. Obsahujú veľa vlákniny, minerálov, vitamínov a vďaka redukcii alergických reakcií sa zaradili aj medzi antihistaminiká. 
Samozrejme odporúčam konzumáciu Medjool datlí a hlavne pozor na bežné datle v supermarketoch, ktoré často obsahujú siričitany!



10. Jablko


Tzv. polyfenoly jabĺk, ktoré sa nachádzajú v ich šupke, sú známe predovšetkým podporou rastu vlasou. Dôležitý význam však zohrávajú aj pri liečbe HIT, keďže majú schopnosť predchádzať vzniku potravinových alergií i znižovať hladinu histamínu. Najväčšia koncentrácia tejto látky sa nachádza v šupke nezrelých jabĺk, no prijímame ju i pri pravidelnej konzumácii zrelých plodov.

V prípade, že aj tak máte ťažkosti, môžete sa dať vyšetriť aj u niektorého z našich alergológov kliknutím tu.

 

Autorka článku:
TopDoktor - Prírodné antihistaminiká
Patrícia Turiničová
www.hitjezdravozit.sk