Čo jesť alebo nejesť v boji s vysokým cholesterolom v krvi?

20.01.2017

Diéta na zníženie cholesterolu

V tomto článku vám tím TopDoktor poradí ako sa stravovať v boji s vysokým cholesterolom v krvi.

TopDoktor radí ako bojovať s cholesterolom

Trápi vás zvýšený obsah cholesterolu v krvi? V tom prípade iste viete, že hovoríme o poruche zdravia, ktorá síce nie je sprevádzaná ťažkosťami a nebolí, no napriek tomu si zaslúži zvýšenú pozornosť. Predstavuje totižto priamu príčinu vyvolávajúcu srdcovo-cievne choroby, a tak je namieste mať cholesterol pod kontrolou.

Bojovať s cholesterolom znamená v prvom rade upraviť si stravovanie.

1. Vyraďte z jedálníčka potraviny obsahujúce nasýtené tuky
Nasýtené tuky sa nachádzajú v surovinách a potravinách živočíšneho pôvodu. Najväčším nepriateľmi sú hovädzina a teľacina, jahňacina i baranina, bravčové mäso, paštéty, salámy, plnotučné mlieko, syry, smotany, maslo, morské plody – hlavne mušle a kalamáre.

2. Obmedzte konzumáciu sladkého a slaného pečiva
Odporúča sa výrazne obmedziť konzumáciu, prípadne podľa potreby dokonca vyradiť aj sladké pekárenské výrobky, potraviny z rýchleho občerstvenia (hranolky, hamburgery...), slané krekery, omáčky (majonézu, kečup atď.), palmový a kokosový olej, polotovary, sladkosti.

3. Pridajte potraviny rastlinného pôvodu
Naopak, na tanieri nesmú chýbať suroviny či potraviny, ktoré sú rastlinného pôvodu, a teda konkrétne ovocie, zelenina, nepražené sušené ovocie, olivový olej, ryby a cereálie (ryža, cestoviny atď.).

Ideálne stravovanie?
Ako by mal teda vyzerať ideálny jedálny lístok v boji s cholesterolom? Odborníci odporúčajú konzumovať každý deň potraviny, ktoré sú bohaté na antioxidanty, obsahujúce predovšetkým vitamíny C a E. V týždni si môžete dopriať jedenkrát červené mäso s nižším obsahom tuku a dvakrát biele mäso. V rovnakej časovej perióde by sa mali jesť aj ryby a rovnako dôležité je, aby aspoň 2-3 jedlá počas týždňa obsahovali strukoviny. Vajíčka nie sú zakázané, no v priebehu týždňa ich netreba zjesť viac ako 5 kusov. Keďže diéta musí byť vyvážená, nesmú v nej absentovať ani mliečne výrobky. Konzumovať by sa tak mali aj nízkotučné mlieko, syry a jogurty. Netreba však zabúdať, že na dosiahnutie pozitívneho výsledku na ceste k odbúraniu cholesterolu v krvi majú vplyv okrem vyváženej diéty aj ďalšie činitele. Výborným krokom vpred je tak aj pravidelný pohyb.

Ak však máte s cholesterolom vážný problém, neváhajte sa obrátť na naších špecialistov - internistov na portáli TopDoktor, ku ktorým sa môžete objednať cez internet kliknutím na tento odkaz.